Lilleborgs bærekraftstrategi
Våre tre pilarer i bærekraftstrategien er: Grønt fotavtrykk, friske mennesker og ansvarlig verdikjede
Vårt bærekraftsløfte: Vi skal opptre som en ansvarlig leverandør ved å utvikle bærekraftige produkter og systemer i tråd med god etisk handel og miljøeffektiv produksjon.
Lilleborg har utviklet en bærekraftstrategi som tydeliggjør våre målsetninger og ansvaret vi påtar oss. Vi ønsker å bidra til en mer bærekraftig fremtid, med produktutvikling og forbedringstiltak som skaper verdi både for samfunnet og for Lilleborg.
På denne siden finner du informasjon og nyheter om Lilleborgs arbeid med bærekraft.
Lilleborg redegjør gjennom Orklas årlige bærekraftsrapport (kapittel 3)
Oversikt over våre miljømerkede produkter finner du her.
Våre tre pilarer i bærekraftstrategien er: Grønt fotavtrykk, friske mennesker og ansvarlig verdikjede
Lilleborgs anbudsrunde og nye avtale med MAERSK kutter 90% av CO2-ustlippene på langdistansesjøtransport.
Lilleborg har for andre gang fått gull i den årlige EcoVadis-evalueringen vi gjør som leverandør til TINE SA.
Endelig er de her! Lilleborg lanserer nye, fleksible og lett-programmerbare roboter.
- Vi er stolte over at Holmøy Martime har valgt våre unike renholdssystemer til sitt nye lakseslakteri i Sortland kommune i Vesterålen, sier salgskonsulent John Hjalmar Johansen i Lilleborg.
Lilleborg reduserer kannestørrelsen fra 25 til 20 liter for å forbedre ergonomien hos kunder.
Det sier den nye lederen i Plastretur AS. Vi har tatt en prat om bærekraft med Karl Johan Ingvaldsen, tidligere direktør i Lilleborg og Orkla.
Vi i Lilleborg ryddet 60 kilo søppel i nærmiljøet rundt hovedkontoret på Skøyen da Hold Norge Rent inviterte til nasjonal ryddedugnad 9. - 18. september.
Som et av de første selskapene i verden får Lilleborgs eier, Orkla, godkjent målet om netto null klimagassutslipp i hele verdikjeden innen 2045 av Science Based Target initiativet (SBTi).
Lilleborgs kvalitetsledelsessystem ble i juli sertifisert av NEMKO, etter NS-EN-ISO 9001-standarden.
Hva skjer med din renholdsmaskin når du kvitter deg med den? Sendes den tilbake til Lilleborg blir den garantert gjenvunnet.
-Det er viktig å synliggjøre vår verdikjede, og kunne påvirke og inspirere, sier Lilleborgs kvalitetssjef om den nye rapporten.
- Det er motiverende at mitt bidrag gir økt verdiskaping hos våre kunder og slår positivt ut i deres miljøregnskap, sier Lisbeth Rørmark, produktutvikleren bak Lilleborgs EnduroTimesaver.
Det sier Stig Ronander, som er fagsjef renhold i ISS Norge, om ansvaret for de ansattes arbeidsmiljø. Han mener bruk av nye metoder er den beste formen for substitusjon.
Du har sikkert hørt om Grønt Punkt? Og sett symbolet? Men hva innebærer det for deg som kunde?
I Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) Mat og Drikke AS har fokus på avfallsbehandling ført til en økt og høy sorteringsgrad av avfall, og i Lilleborg jobbes det med flere emballasjeprosjekter.
Lilleborg og Cermaq har samarbeidet om å implementere konseptet EnduroPower i Cermaqs slakteri i Steigen. Rapporten er klar og viser store besparelser i forbruk av vann, strøm og tid.
Industriell emballasje kan og bør brukes flere ganger. Det er godt for kloden, og det er godt økonomisk. Likevel havner mesteparten av den på avveie.
Lilleborg har fornyet svanelisensen for Basiclean rengjøringsprodukter i henhold til nye og strengere kriterier. Les om hvordan det gir miljømessige forbedringer av produktene.
-Vi, som en del av fremtidens næringsliv, trenger et sunt og bærekraftig hav, sier Karoline Sommerstad, produktsjef i Lilleborg og representant i UN Global Compacts Norges havplattform.
Er mikrofiber bra, eller er det et miljøproblem? Lilleborg deltar i SINTEFs forskningsprosjekt om utslipp av mikroplast i forbindelse med vask av mikrofiber.
Lilleborg stiller seg bak innholdet i grønnvaskingsplakaten, og lover å gjøre vårt ytterste for å følge prinsippene i den i vår markedsføring og kommunikasjon.
Under Svanekonferansen i Oslo 28. mai mottok Lilleborg prisen for beste merkebruker i bedriftsmarkedet 2019.
Miljømerket Svanen har eksistert i 30 år, og Lilleborg var blant de første til å ta det i bruk. Med stadig nye og skjerpede krav er Svanen fortsatt en viktig faktor for bærekraftig produktutvikling.
- Hvorfor skal bare direktører og ingeniører ha kunnskap om bærekraft, spør Kristoffer. Jeg brenner for at de som har kundekontakt skal kunne formidle hvor gode vi er, med trygghet og selvsikkerhet.
- Hørt det før? Men hva betyr det? I Lilleborg er forbedring av miljøegenskaper og produktenes bærekraftsprofil høyt prioritert.
Lilleborg ligger i front når det gjelder å imøtekomme stadig høyere miljøkrav fra kundene i vår bransje.
Lilleborgs flytende rengjøringsmidler produseres ved Orklas fabrikk, kun noen mil fra hovedkontoret på Skøyen.