Feirer 190 år, og fornyer verdiene

Lilleborg AS feirer 190 år som selskap i år, samtidig som den profesjonelle virksomheten (B2B) runder 75 år. CEO Silje Ebbell Tøge sier hun blir ydmyk av å være del av en lang historie med dype røtter.

– Lilleborg som merkenavn, har oppnådd en kjennskap på 78% blant respondenter i det norske markedet. Det er en utrolig høy score og veldig gjevt, sier Silje Ebbell Tøge (bildet). Hun har vært administrerende direktør i Lilleborg siden 2020, men har lang fartstid fra Lilleborg og andre selskap i Orkla.

Silje Ebbell Tøge, CEO i Lilleborg

Sitter i veggene

Selv om vi nå har et nytt og moderne kontorbygg, mener Ebbell Tøge at historien om hvor vi kommer fra sitter i veggene. Bedriften startet som en oljemølle langs Akerselva på Torshov/Sandaker i Oslo i 1833, og satte tidlig i gang med å produsere såpe.

– Ikke alle får oppleve å være i et selskap som blir 190 år. Historien er viktig fordi det er med på å bygge en sterk kultur, et fundament og en posisjon.

Jubileet ble feiret på Lilleborgs høstkonferanse, med kaker og film og foredrag.

Lilleborg ble en del av Orkla i 1986. I år har Orkla ASA gått ut med informasjon om at de endrer sin rolle til å bli «industriell eier».

– Hvilken betydning har det for Lilleborg?

– Den største endringen er at vi nå er et eget selskap som står på egne ben, med en egen, tydeligere identitet, og nytt aktivt styre. Vi ønsket å definere våre egne verdier, som er mer representative for oss enn de overordnede Orklaverdiene, sier Ebbell Tøge.

Nye verdier

– Hvordan har Lilleborg jobbet med nye verdier?

– Vi har jobbet bredt, og hatt en prosjektgruppe med medlemmer som representerer hele bedriften. Det har kommet innspill både fra de med lang og kort ansiennitet, fra kontormiljø og fra de som jobber ute hos kundene. Vi har intervjuet flere, sjekket historiebøker og alle har fått mene noe. Deretter har styret og utvidet ledergruppe diskutert resultatene, slik at vi er sikre på at det vi endelig beslutter er riktig, forklarer hun.

Verdiene er: Vi er til å stole på, vi bruker vår kompetanse og vi skaper løsninger!

Hun legger til at verdiene er konsistente med den historien de er stolte av, og mener man kan kjenne seg igjen i verdiene i måten Lilleborg jobber på.

– Verdiene våre gir retning for hva vi skal levere, og hvordan vi skal skape verdi for kunden. Jeg opplever at de virkelig er vårt DNA, avslutter Silje Ebbell Tøge.

Skrevet av: Vivi Lindahl

Foto av: Vivi Lindahl

Flere artikler

Scroll to Top