Intellibot, Lilleborg, Orkla. Rengjøringsrobot.

Rengjøringsroboter

Intellibot - en forsmak på fremtidens renhold!

En av robotvariantene fra Lilleborg har sensorer med 360 graders oversikt og bruker opptil 85 % mindre vann per åttetimersskift

Tid og vann er viktig når de store flatene skal rengjøres. Om ett til tre år tror Lilleborg at det er vanlig å se robotene rengjøre gulvet der profesjonelle rengjøringsbyråene har oppdrag skriver FDV i en artikkel.

– Økt bruk av robotteknologi er en voksende trend i renholdsbransjen. Når store flater i kontorlandskap, korridorer og på flyplasser skal rengjøres, sier det seg selv at bruk av tid og vann er viktige faktorer, sier Bjørn Espen Sundt, konseptsjef i Lilleborg. Han snakker gjerne om egen robotløsning, og tror ikke robotene i vanlig bruk er langt unna:

– Om ett til tre år tror jeg det vil være vanlig å se roboter som rengjør gulv der profesjonelle rengjøringsbyråer har oppdrag. Vi har hatt enorm interesse for Intellibot-maskinene i lang tid før lansering. Selskaper som er innovative, vil nok raskt følge etter, spår han.

Kan redusere sykefravær

Det er lett å være redd for at robotene erstatter dagens ansatte.

– Men automatisering vil først og fremst løse mange problemer, mener Morten Gilberg, teknisk leder for maskiner i Lilleborg.

– Ny teknologi, brukt og tenkt riktig, kan redusere sykefravær ved å redusere tunge løft og frigjøre tid til andre oppgaver, konstaterer han.

– De rutinejobbene som slike roboter utfører, er ofte tunge for mennesker å utføre, sier Gilberg. Grunnen kan være for eksempel at flatene som skal rengjøres, er store og at det er lite effektivt å gjøre det manuelt.

Handsfree-rengjøring

– Fordelene med robotgulvpleiemaskiner inkluderer blant annet handsfree-rengjøring. En ansatt kan betjene en eller flere robotgulvpleiemaskiner samtidig fordi enhetene har intelligens til å gjøre jobben på egen hånd, forklarer Gilberg.

– Renholdsbransjen bør ta i bruk robotrengjøringsmaskiner av flere grunner; for å utnytte fordelene ved ny teknologi i form av effektivisering, for å redusere slitasjeskader hos ansatte og for å heve kvaliteten på rengjøring av store flater, mener han.

Roboter kan gi mer lønnsom drift

For Lilleborg som selskap mener han det er viktig å tørre å tenke innovativt også etter over 180 år i bransjen.

– Å legge til rette for bruk av roboter vil for mange selskaper resultere i en bedre, mer effektiv og lønnsom drift. Vi er helt overbevist om at renholdsbransjen er moden for roboter og at denne teknologien vil kunne avlaste på en positiv måte i en hektisk og til dels fysisk, tung bransje, sier Morten Gilberg.

Lilleborg selger Intellibot i Norge og det er ikke behov for spesiell opplæring av den, forklarer Gilberg. – Robotene leveres med en intuitiv touchskjerm som leder brukeren gjennom alle funksjoner uavhengig av språk og kunnskapsnivå.

Fungerer best i rette korridorer

Robotene fungerer best i enkle korridorer med rette, flate vegger med lite variasjon. Gips, glass, stål, søyler og søppelbøtter er ikke noe problem. De reduserer forbruket av både vann, vaskemiddel og kjemi.

– Bredden på rommet må være mellom 2 og 20 meter. Det er ikke noen lengdebegrensning, men rommet bør ha en endevegg eller blokkerende objekt som for eksempel et bord eller et skilt, forklarer Gilberg.

Robotene rapporterer trådløst 24 timer i døgnet og sier fra når det trengs service. Mange feil kan teknikerne løse uten å reise fysisk ut til roboten. Intellibot renser vannet underveis, går opptil fire timer før den må lades og klarer opptil 1000 kvadratmeter i timen.

Kan spare 100.000 liter vann

En stor handelskjede kan bruke 100.000 færre liter vann per butikk hvert år hvis den går over til Intellibot-roboten. Videre reduserer ressurser som går med til lys og ventilasjon ved at jobben kan gjøres i mørket.

Robotene kommer i mange varianter – en av variantene fra Lilleborg har sensorer med 360 graders oversikt og bruker opptil 85 prosent mindre vann per åttetimersskift.

Kilde: fdvnytt.no og Lilleborg

 

Spørsmål om Intellibot eller andre maskiner? Ta kontakt med vårt kundesenter.